Assalamualaikum Pictures, Images and Photos

Sunday, August 28, 2011

Apakah Yang Dimaksudkan Dengan Saka?

Assalamualaikum...sudah lme x update tntang2 gangguan makhluk halus ini,,Alhamdulillah hri ini diberi kesempatan oleh Allah S.W.T.Fokus perbincangan pada hri ini ialah tntang saka.Apakah yang dimaksudkan dengan saka itu?serba sedikit saya akn menerangkn tntang prkara ini.

Saka merupakan jin yg berada dlm tubuh manusia yg sudah sekian lama sehingga sudah menjadi sebati di dalam diri seseorang tu . Prkara ini berlaku sama ada seseornag itu tahu atau tidak tahu yang mereka telah memiliki saka kerana kebiasaan saka ini dari keturunan. Kemungkinan ilmu ini telah dipelajari oleh nenek moyang mereka dan diturunkan kepada pembawa saka itu tanpa diketahui oleh mana2 pihak dan boleh jadi juga jin itu sendiri yang memilih untuk mendampingi keturunan yang die kehendaki.

Jin ini ditinggalkn oleh nenek moyang yg memiliki saka apabila mereka telah meninggal dunia. Semasa mereka hidup mereka telah berkawan/mendampingi jin ini untk beberapa tujuan dan jin ini dikenali dengan pelbagai nama contohnya hantu raya, pelesit, pontianak dan lain2 lagi.

Didalam surah al-jin ayat 6 Allah telah berfirman: Dan sesungguhnya ade beberapa orang manusia meminta perlindungan kepada beberapa orang jin, tetapi jin-jin itu hanyalah menjadikan mereka bertambah sesat.

Jin yang dijadikan khadam oleh nenek moyang mereka inilah yang menjdi saka yang diperturunkan dari ayah ke anak dan dari datuk ke cucu oleh pembela jin ini. Mereka semestinya mempunyai pertalian dari sudut darah/keturunan. Ini disebabkan hasil daripada perjanjian yang telah dibuat awl lagi oleh nenek moyang mereka dengan jin dan akhirnya mengundang masalah/penderitaan kepada keturunan yang akn datang.

Dalil bahawa saka mempunyai kaitan dengan jin dan sebenarnya digelar saka itu sendiri adalah jin "Dari Abu Tha'labah berkata": Nabi S.A.W telah bersabda "Jin itu mempunyai tiga jenis: 1)satu jenis yang mempunyai sayap dan berterbangn di udara. 2) satu jenis yang menyerupai binatang(ular2,kala jengking dan anjing) 3)satu jenis yang berpindah randah.

Jdi jin jenis yang ketiga itu lah iaitu jin yang mampu berpindah randah yang dikenali sebagai saka. Ini disebabkan jenis jin inilah yang mampu berpindah dari satu keturunan ke satu keturunan di bawahnya.

No comments:

Post a Comment